تدوین یکی از جامع ترین دیتاست‌های تحقیقاتی سندروم داون جهان در مرکز تحقیقات سلولی-ملکولی سندروم داون ایران

به گزارش تهران پرس؛ اولین بخش تخصصی سندروم دان در مرکز تحقیقاتی سلولی مولکولی خاورمیانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران افتتاح شد که مسئولیت آن با دکتر آزاده عباس زاده است.

او در گفتگو با خبرنگار تهران پرس در این ارتباط اظهار داشت: از روزی که بخش سندروم دان این مجموعه راه اندازی شد یعنی اول اسفند ماه سال نود و هفت توسط بنیاد کشوری سندروم داون دیوار ۴۷ و همکاری دکتر جغتایی راه اندازی شد تا کنون یکی از کاملترین دیتا ست های جهان در خصوص بیماری های ژنتیکی نوشته شده است. این دیتا ست با بهترین های دنیا قابل رقابت است. در این داده ها برآورد شده که چه عواملی در دوران مجردی یک مرد یا یک زن در اختلال ژنتیکی منجر به سندروم دان فرزندش در آینده می‌شود. از تاثیرات سیگار و مواد مخدر گرفته تا بیماری های زنانه یک مادر پیش از بارداری. در این تحقیقات از عوامل محیطی تا سایر جزئیات ممکن پرداخته شده است. ما روی خود افراد سندروم دان در حال تحقیقات زیادی هستیم مثل کم کاری غده تیروئید که بسیاری از بچه های سندروم دان با آن درگیر هستند و به داروها مقاوم شده است. در دهه سوم زندگی این افراد ریسک ابتلا به این بیماری زیاد است که تحقیقات فراوانی روی آن انجام شده و از آقای دکتر بابایی، دکتر جغتایی، خانم دکتر عتیق و خانم دکتر محرابی که در این راه بسیار به ما کمک کردند تشکر می کنم. به نظر من” تحقیقات ” ، حرف اول و آخر جاده سبز توسعه است .

هدف از این طرح ملی ، در گام نخست ، جمع آوری و ثبت اطلاعات اولیه به صورت دقیق از افراد دارای سندروم داون در سراسر کشور ایران است.

این طرح با توصیف بهتر از میزان بروز و شیوع ” سندروم داون” ، بررسی اختلالات همراه و شناسایی دیگر عوارض به وقوع پیوسته ، علاوه بر برآورد شیوع ” سندروم داون ” ،  از طریق یک مخزن جمع آوری اطلاعات زیستی-محیطی ، با جمع آوری نمونه از افراد سندروم داون ثبت نام شده استفاده نموده و در نهایت از طریق ارتباط معنادار فی مابین این نمونه ها با آزمایشات جدید بالینی و پاراکلینیکال و مطالعات اپیدمیولوژیک میتواند به نتایج درخور و شایسته ی مدنظر ، دست پیدا کند .

ضرورت احداث چنین مرکز تحقیقات برای افراد سندروم داون، زمانی بیش از همیشه خودنمایی می کند که بدانیم افراد سندروم داون به تدریج از دهه ی سوم زندگی شان به بعد مستعد ابتلا به هیپو تیروئیدیسم مقاوم به درمان ، اختلالات فزاینده ی قلبی علاوه بر اغلب آنومالیهای قلب که اکثرا از بدو تولد به همراه خود دارند ، برخی اختلالات خونی نادر نظیر ALL , آمنزی و انواعی از فراموشی ها ، شروع دمانس و آلزایمر و آغاز برخی توهمات بینایی و شنوایی پیشرونده ، نقص های سیستم ایمنی ناگهانی و بعضا پیشرونده و برخی اختلالات دیگر میشوند .

در سالهای گذشته میزان بروز نوزاد سندروم داون ، یک مورد در هر ۷۰۰ زایمان زنده بوده است ؛ در حال حاضر و با توجه به افزایش سن ازدواج در اکثر کشورهای جهان و همچنین ایران و توجه همزمان به این نکته که ” سن بالای مادر در حاملگی ” ، یکی از علل شناخته شده به دنیا آمدن نوزاد سندروم داون است، همینک این میزان بروز به نسبتی بزرگتر و احتمالی بیشتر و رقم یک مورد در هر ۶۰۰ زایمان زنده تبدیل گشته است . بنا بر این ما با ” سندروم داون ” ، به عنوان یک حالت ژنتیکی و کروموزومی متفاوت همراه با اختلالات متعدد فیزیکی ، ذهنی و جسمی مینگریم که باید برای برون رفت از عرصه ی گسترده ی مشکلات همراهش ، با عزمی راسخ تلاش کنیم ، زحمت بکشیم ، مطالعه کنیم و با استفاده از بازوی قدرتمند تحقیق ، بتوانیم با قدرت بیشتری این اختلال کروموزومی را شناسایی کنیم .

ما بر این باوریم که افراد سندروم داون ، بخشی از دوست داشتنی ترین انسانهای روی زمین هستند و تمام تلاش ما اینست که به افزایش بقائ این انسانهای پاک ، از طریق یک رویکرد درست علمی کمک کنیم .

در اینجا بر خود واجب میدانم از توجه خردمندانه ی استاد بزرگ و گرانقدر ایران ، جناب آقای دکتر ” محمد تقی جغتایی ” که دل بر دل ما نهاده تا این بخش تحقیقاتی سندروم داون در مرکز تحقیقات سلولی-ملکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران که ریاستش را بر عهده دارند ، با تمام وجود قدردان باشم و باشد که در این راه سخت از تجربیات این استاد گرانمایه بهره مند گردیم .

درباره دکتر آزاده عباس زاده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A