انگار دلت را مثل یک دستمال مچاله شده ی نمناک مستعمل که میریزندش دور ، میریزند دور وقتی برر و برر به فرزندت ، میان بازار ، وسط میهمانی ، پارک ، در پیک نیک ، سینما ، جمع های خانوادگی زل میزنند و نگاه میکنند و با صدای بلند میگویند : ” آه خدایا شکرت ” ؛ خدایشان را شکر میکنند که بچه ی آنها سندروم داون نیست و لابد از دیدگاهشان فرزندشان صحیح و سالم است و جلوی چشمت ، عمیقا ، خدایشان را شکر میکنند که سهمشان از هستی و تقدیر ، داشتن یک فرزند غیر سندروم داون چهل و شش کروموزومی سالم است و در ذهنشان باور دارند که فرزند تو ، یک معلول سندروم داون غیر طبیعیست .
.
بارها برایت پیش آمده که با تمام وجودت به عنوان یک مادر فرزند سندروم داون ، یک پدری که فرزند سندروم داون دارد ، خواهری که صاحب یک خواهر و یا یک برادر سندروم داون است ، به عنوان یک برادر که یک خواهر و یا برادر سندروم داون دارد ، به عنوان خاله و یا عمه ی یک فرد سندروم داون و یا دایی و یا عموی یک فرد سندروم داون و … ، چیزهایی در یک کودک و فرد سندروم داون میبینی که فقط در او میتوان دید ؛ خاص خودش است ، میخواهی فریاد بر آری که”  آی ! مردم ! ببینید او هم میفهمد ، او هم حس میکند او عاشقانه نگاه میکند ، او خیلی زیاد مهربان است ….میخواهی بگویی به مردم که : ” آی مردم ! بخدا بچه ی من خیلی خیلی ماه است ، فقط سندروم داون دارد ..چرا همه جا برر و برر و با تعجب زل می زنید به بچه ام ؟” …
اما خب لازم نیست برایم بگویی ، من میدانم که زورت به مردم و باور عمومی نمیرسد ، میدانم که زورت به باور عمومی مبنی بر اینکه او یک منگل و یا عقبمانده است نمیرسد …و میدانم بعد از سر خورده شدنت از باور حداکثر جامعه ، چگونه در خودت ویران میشوی و چگونه در خودت فرو میریزی ….میدانم و میشناسم این ویرانی را..
.
برای یکبار که شده ، فقط برای یکبار ، دست از تمام شرم و حیاهای تعریف شده و قراردادی بعضا اشتباه آدمیان میان خودشان ، بردار . برای یکبار که شده بیا و برایمان بگو وقتی واژگانی نظیر ” منگل ، کم توان ذهنی ، توانخواه ، عقبمانده ” و واژگانی از ایندست را میشنوی ، آنوقت تجربه ی ذهنی تو و فرد سندروم داون زندگی ات ، از این کلمات چیست ؟ تو ای پدر و یا مادر و یا خواهر و برادر و فامیل و یا آشنای یک فرد سندروم داون !
. .
لطفا تجربیات خود را در این زمینه به صورت ویدئوهای حداکثر یک دقیقه ای به شماره تلگرام زیر( روابط عمومی بنیاد ) ارسال کنید : .

۰۹۳۰ ۵۶۹ ۴۱۰۵
با احترام
. ” آزاده عباس زاده ”
بیستم خرداد نود و هشت

درباره دکتر آزاده عباس زاده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A